Wednesday, July 10, 2013

Cinta vs Cita-II

Assalamualaikum, 

Bismillah. Dengan nama allah, aku menaip ini hanya kerana yang satu. Tujuan aku hanya satu, berdakwah. Buat apa aku hidup di dunia ini tapi satu pun aku tidak lakukan untuk Islam. Allahuakbar. oh lupa, rasa syukur tidak diluah lagi. Alhamdulillah, dapat lagi menghirup udara segar di sekelilingku. Terima kasih ya Allah. Dapat lagi bernafas di bumi yang fana ini. :D 

Berbalik kepada tajuk, Cinta vs Cita-II. Ramai remaja sekarang, mengejar cita-cita sambil mengejar cinta. Kita ambik contoh yang dekat je la kat sni, sepert aku. Cita-cita, aku nak jadi doktor. Tapi aku tak tahu aku cenderung ke arah mana. Aku pernah tanya sorang senior ni ; 
      Aku ; kalau minat MATH kan, nanti masuk U nak amik kos ape hah ?
      Senior ; kau baru form three. Tak nampak lagi kau cenderung ke arah mana. tunggu lah form four nanti,   ke arah bio ke chemis ke fizik ke ape. then you choose. 

Aku pun macam, hmmm. Okay, susah untuk mengejar cita cita sebenarnya kalau tanpa usaha. Sama lah macam kalau nak berdakwah. Nak tengok orang sekeliling mengamalkan gaya hidup Islam, tapi kalau kita tak mulakan ? macam mana mereka nak turut sekali ? Dakwah perlukan usaha. *ehhh, terpesong* 

Cinta. Aku yakin semua orang pernah ada perasaan macam ni. Cuma lebihnya pada diri sendiri, IMAN. kalau iman kuat, boleh lawan nafsu. Tapi kalau Nafsu yang lebih kuat ? Wallahua'lam. Aku pernah putus asa dalam pelajarran. lagi-lagi MATH -.- makin tggi makin susah. Tapi disebabkan orang yang aku minat tu PANDA GILA GILA MATH, aku jadi bersemangat untuk belajar. Pandai syaitan menghasut --' hebat benar penangannya. 

Tapi ingatlah, jangan salah aplikasikan antara dua dua tu. kalau kejar cinta, Cita cita nak tinggal mana ? sebab tu lah, iblis ni kalau boleh dia nak sangat anak cucu adam ni kecundang. pernah kawan aku cakap.( dia lelaki ) " aku tk boleh berjaya wei kalau takde perempuan " See ? pandai kan syaitan. So, bagi aku. kejarlah cita cita, nescaya cinta akan turut sekali #EHH


So, where will you go ? Ke lembah maksiat atau ke menara gading ? Allah 1000 kali lebih suka orang yang menuntut ilmu daripada ahli ibadah *maaf, aku tak ingat benda ni aku baca mana* Untuk berjaya, mulakan  dari bawah. kejar cita-cita bukan cinta :)             
                                                                                                           

Segalanya yang baik itu datang daripada Allah, dan yang buruk itu datang daripada diri saya sendiri, Wallahua'lam :D 

No comments:

Post a Comment